Kuinka markkinoida yritystäsi epidemian aikana?

Tätä kirjoittaessa ajat ovat oudot. Koronaviruksen leviäminen on muuttunut epidemiaksi, joka näkyy välittömästi myös suomalaisten yritysten liiketoiminnan vakavana uhkana. Myös Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa Ylelle, että tilanne uhkaa ajaa suomalaisia yrityksiä kassakriisiin.


Samaan aikaan käydään keskustelua, että tämä ei tule olemaan viimeisin epidemia, vaan ilmaston lämmetessä ja luonnon monimuotoisuuden kadotessa uusia epidemioita aiheuttavia viruksia tullaan kokokemaan jatkossa tasaisen usein. Luonnollinen reaktio ja ohjeistus virusten hallintaan nyt ja jatkossakin tulee olemaan eristäytyminen. Tämä tarkoittaa enemmän kotona oloa, etätöitä, videopuheluita, netissä surffailua ja (tarkemmin valikoituja) verkko-ostoksia.


Tietyt, ns. stay-home-talouden liiketoiminnat hyötyvät koronaviruksesta ja tulevista uusista epidemioista. Tällaisia liiketoimintoja ovat tuotteet ja palvelut (kuten striimauspalvelut, videopelit ja etätyösovellukset), jotka tuottavat lisäarvoa eristyksessä olevalla kuluttajalle ja työntekijälle.


Mutta mitä sinun yrityksesi voi tehdä markkinoinnilla parantaakseen liiketoimintaa ja palvellakseen paremmin epidemian aikana, vaikka brändisi ei olisikaan Netflix tai Microsoft Teams?


Tässä muutama vinkki:


1. Siirrä myyntiä verkkoon

Kun asiakkaat ovat enemmän kotona vältellessään julkisia paikkoja ja ihmiskontaktia, kasvaa heidän verkossa käyttämänsä aika huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että yritykselläsi on mahdollisuus palvella asiakkaita enemmän ja pidemmälle verkossa.


Verkkokaupalla

Voiko tuotteesi tai palvelusi toimittaa postilla, tai jopa digitaalisesti? Jos kyllä, niin tällöin verkkokaupan avaaminen tai olemassaolevan verkkokaupan kehittäminen ovat hyviä, ja ketterästi toteutettavia ideoita. Voisiko esim. kahvila alkaa toimittamaan kahvia koteihin, tai personal trainer valmentaa videon välityksellä?


Etätapaamisilla

Jos tuotteesi tai palvelusi ei kuitenkaan luovimmilla ideoillakaan sovellu postitettavaksi tai ladattavaksi, niin voit silti viedä asiakaspalvelua ja myynnin prosessia pidemmälle verkossa.


Voit esimerkiksi tarjota mahdollisuutta sopia etätapaaminen myyjän kanssa. Monella asiakkaallasi on nyt hieman rennompi hetki tutustua uusiin palveluihin kun liikkumiseen ei enää kulu aikaa, joka tarjoaa oivan tilaisuuden keskustella heidän kanssaan rauhassa videon välityksellä. Kiva kampanjan idea tälle olisi ottaa käyttöön ilmainen sovellus tapaamisten sopimiseen, kuten Calendly, ja viestiä asiakkaille linkkiä sovellukseen jakaen, että nyt voi varata ajan etänä pidettävälle demolle.


Uusilla asiakaspalvelukanavilla

Myös ihan vaan verkossa muistuttaminen, että nyt yritykseltäsi saa palvelua puhelimessa, WhatsAppissa, chätissä tai Messengerissä ovat hyviä keinoja siirtää myyntiä vahvemmin verkkoon.


Uudet asiakaspalvelukanavat, verkkokaupan, sekä fyysiset ja digitaaliset toimitusjärjestelmät saa pystyyn jopa muutamassa tunnissa, kuten myös niiden markkinoinnin. Me Ränchillä olemme näiden pystytysten nopea ja edullinen toteuttaja, joten ole yhteydessä jos haluat laittaa näitä mahdollisuuksia yrityksellesi kuntoon tänään 👊


2. Kouluta asiakkaita digitaalisesti

Toinen suuri mahdollisuus yrityksesi markkinoinnille, asiakaskokemuksen parantamiselle ja myynnin kehittämiselle epidemian aikana on kouluttaa uusia ja olemassa olevia asiakkaita digitaalisesti.


Webinaareissa

Webinaarit ovat nopeita ja ketteriä toteuttaa, sekä tarjoavat interaktiivisen mahdollisuuden osallistujien kanssa. Webinaareista saa myös helposti tallenteen tehtyä, jolloin webinaaria voi hyödyntää myös tulevaisuudessa. Hyviä webinaarialustoja on paljon, mutta suosittelemme Zoomia, jolla pääsee pitämään webinaareja 100 henkilölle jo ilmaisella versiollakin.


Verkkokursseilla

Webinaarista vielä syventävämpi ratkaisu olisi järjestää verkkokoulutus tai -kurssi. Mainittu Zoom toimii myös näihin riittävänä alustana, mutta verkkokursseja varten löytyy myös erikoistuneita ratkaisuja, kuten vaikka suomalainen Campwire, jota pääsee kuukaudeksi testaamaan ilmaiseksi.


Kursseilla ja koulutuksilla voit sitouttaa asiakasta pidemmäksi aikaa useana päivänä tapahtuvilla kursseilla, ja näin syventää asiakassuhdetta. Voit myös palkita asiakasta suorituksesta esim. sertifikaatilla.


Verkkokurssit voi pitää webinaarien tavoin livenä, mikä tuo arvokkaan interaktiivisen lisän asiakaskokemukselle (ja molemminpuoliselle oppimiselle). Vastaavasti voit nauhoittaa, ja siten editoida verkkokurssit rauhassa, jolloin koulutuksellisesti saat tehokkaimman polun varmistettua ja pystyt helpommin hyödyntämään mm. opppimista tehostavaa grafiikkaa videoilla (korvattavissa tosin myös tussitaululla).


Verkkokurssien ei tarvitse olla myöskään pelkkää videota, vaan niihin voi myös yhdistää kyselyitä, tehtäviä, lukuläksyjä ja kokeita. Nämäkin onnistuu helposti ja nopeasti jo olemassa olevien kotisivujen kautta, G Suite / Office 365 työkaluilla, tai sillä verkkokursseja varten hankitulla softalla.


Lisätietoa eristyksissä toimivasta videotuotannosta ja editoinnista voi lukea aihetta käsittelevästä oppaastamme täältä.


Oppailla

Myös perinteisemmät e-kirjat ja infograafit toimivat hyvin asiakkaita kouluttavana materiaalina. Yksinkertaisuudessaan voit tallentaa tekstitiedoston pdf:ksi ja laittaa sen kotisivuillesi jakoon, tai vastaavasti voit käyttää oppimateriaalien visualisointiin ja taittoon loputtoman määrän aikaa.


Lopullisen oppimateriaalin ideaali lookki riippuu brändistäsi ja kohderyhmästäsi, mutta tärkeää on muistaa, että sisältö edellä. Laadukasta lisäarvoa tuottavaa sisältöä ei voita mikään.


Eikä sinun tule aina pyytää sähköpostia, jotta joku voi oppia kanssasi. Ehkä ei kannata pyytää edes koskaan.


Uskomme vahvasti, että jakamalla parhaat neuvosi ja viisaimmat tietosi ilmaiseksi, tulet rakentamaan luottamusta ja tuottamaan laajemmin lisäarvoa - tekijöitä jotka tarkoittavat varmasti tulevaisuudessa parempaa liiketoimintaa.


Asiakkaiden kouluttamisen saa nopeasti pystyyn jo olemassa olevilla tai ilmaisilla työkaluilla. Siitä markkinoinnin saa myös nopeasti liikkeelle ihan jakamalla sitä omissa kanavissa ja osallistamalla verkostoa. Näistäkin asioista kunnialla ja intohimolla Ränchillä sparrataan ja niitä toveriyrittäjille toteutetaan.


3. Tue asiakkaita odottamattomilla tavoilla


Monella asiakkaallasi on nyt tiukat paikat, ja loppuvuodesta vielä mahdollisesti vielä tiukemmat. Fakta on, että yrityksiä tulee kaatumaan ja yrittäjiä masentumaan. Tämän epidemian, ja tulevien aikana.


Onko jotain muuta miten voisit olla avuksi asiakkaidesi arjessa?


Voisitko piristää heitä kukkalähetyksellä, tai toimittamalla pullon viiniä?


Voitko auttaa heitä konkreettisemmin heidän liiketoiminnassaan jakamalla tietoa heidän tuotteidensa ja palveluidensa mahdollisuuksista sinun kanavissasi?


Voisitko suositella asiakastasi suoraan jollekin verkostossasi?


Nämä pieneltä tuntuvat teot voivat olla suuria asioita asiakkaallesi. Eikä ole epäselvää, etteikö hyvä seuraisi hyvää.


4. Älä panikoi, ole luova


Vaikka kuinka epidemioihin varauduttaisiin - terveydenhuollossa, viestinnässä ja yritysten sopeutuessa, niin ne tulevat varmasti aina aiheuttamaan vaikeutta tavalla tai toisella.


Tuetaan toisiamme, ollaan kiitollisia terveydestä, jaetaan aiheellista tietoa ja ollaan kärsivällisiä.


Hysteria ja panikointi ei auta, mutta on tärkeää pysyä valppaana ja valmiina. Mietitään miten voimme muuttaa omaa liiketoimintaamme palvelemaan asiakkaita arvoa tuottavilla tavoilla nyt, kun hekin sitä eniten tarvitsevat.


Katsotaan yli toimialarajojen, maarajojen ja poistutaan omilta mukavuusalueilta oppimaan ja adaptoitumaan.


Yrittäjähenki joutuu koetukselle kun ajat ovat kovat, mutta yhdessä emme ainoastaan selviä, vaan tulemme vahvemmiksi.

16 katselukertaa

© 2020 Ränch. Tyylikästä ja merkityksellistä markkinointia.