Miksi yritysten kannattaa ulkoistaa kotisivut?

Kun tutkitaan (lue googletetaan) yritysten kotisivuratkaisuja, nousee esille kaksi hallitsevaa kategoriaa: 1. Kotisivualustat yrityksille ja 2. Kotisivujen suunnittelijat yrityksille.

Esille nousevat kategoriat ovat loogisia, sillä ilmeisesti yritykset joko tekevät itse omat kotisivunsa tai tarvitsevat erikoistunutta (yleensä tarkoittaen toimialan tuntevaa nopeaa ja halpaa) suunnittelijaa.


Näen kuitenkin kaksi huomattavaa ongelmaa molemmissa esille nousseissa kategorioissa.


1. Miksi yritykset lähtökohtaisesti tekevät kotisivuja tai edes tutkivat kotisivualustoja?


2. Miksi yritykset keskittyvät kotisivujen suunnitteluun kotisivujen kannattavuuden kehittämisen sijaan?


Antakaas, kun selitän molemmat ongelmat.


1. Yritysten ei pitäisi käyttää aikaa kotisivuihinsa.


Yrittäjyysloukku


Wixin, Squarespacen ja Wordpressin kaltaiset verkkosivualustat kehittyvät jatkuvasti helpommiksi itse käyttää. Tämä fakta yhdistettynä yrittäjyyshenkeen, niin alkaa olemaan kasassa oikeutus tutkia, oppia, suunnitella, rakentaa, ylläpitää, kehittää ja optimoida yrityksen verkkosivuja itse.


Samaan aikaan nettisivujen parhaat käytännöt, saatavilla olevat ominaisuudet, asiakkaiden odotukset, hakukoneoptimointi ja muut tekijät kehittyvät ja muuttuvat nopeammin kuin koskaan.


Hyvät uutiset ovat, että samat digitalisaation ja globalisaation voimat jotka nopeuttavat verkkosivujen kehitystä ja muutosta, ovat tehneet myös mahdolliseksi löytää juuri sinun liiketoimintasi tarpeisiin sopivan verkkosivukumppanin huolehtimaan kotisivujesi rakentamisesta, kehityksestä, ylläpidosta ja optimoinnista.


Yrityksesi tehtävä ei ole käyttää aikaa verkkosivujen oppimiseen ja tekemiseen. Yrityksesi tehtävä on tuottaa lisäarvoa asiakkaille tuotteidenne ja palveluidenne avulla. Samalla verkkosivujen rooli lisäarvon tuottamisessa kasvaa. Joten anna verkkosivusi jonkun vastuulle, kenen tehtävä on tuottaa lisäarvoa verkkosivuratkaisuilla.


Hukatun verkkosivujen tekemisen ROI:n laskeminen


Verkkosivujen tekemisen ROI:n laskeminen on hyvin yksinkertaista. Eli joku tiimistäsi, tai huonoimmassa tapauksessa yrittäjä itse käyttää (optimistisena arviona) kuukauden verran työtunteja, eli 160 tuntia (20 työpäivää kertaa 8 tuntia) kotisivujen tutkimiseen, oppimiseen ja rakentamiseen.


Kotisivujen rakentamisen jälkeen käytätte tunnin päivässä seuraavan kuuden kuukauden ajan päivittämiseen, kehittämiseen ja optimoimiseen. Samaa matemaattista kaavaa hyödyntäen tästä tulee 120 tuntia. Nyt meillä on siis 280 käytettyä työtuntia verkkosivuihin.


Monet yritykset ja yrittäjät veloittavat tai arvioivat työtuntinsa usein 30 € ja 100 € väliin. Oletetaan tässä tapauksessa, että työtuntisi hinta on 50 €. 280 tuntia kertaa 50 € on 14000 €!

Olet juuri oppinut ja rakentanut itsellesi taidon, joka ei ole liiketoimintasi fokuksessa, ajalla, josta olisit voinut laskuttaa 14000 €!! Tämä on hullua! Erityisesti, koska samalla joku, jonka liiketoiminnan fokus on verkkosivujen oppiminen ja rakentaminen, olisi voinut toimittaa sinulle todennäköisesti vielä paljon paremman lopputuloksen alle 10% investoinnilla siitä jonka juuri itse käytit.


Tämä yksinkertainen, ja erittäin optimistinen ROI laskenta on jo itsessään tarpeeksi hullu. Mutta tärkein huomio tässä on se, että yhtä lailla miten sinun asiakkaiden tulisi käyttää sinun erikoisosaamista heidän tarpeisiin, tulisi sinun käyttää verkkosivuammattilaisten osaamista sinun verkkosivutarpeisiin. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että verkkosivumaailma kehittyy ja muuttuu niin kovaa vauhtia, että sinun ei kannata edes yrittää tuhlata kaikkea aikaa parhaiden käytäntöjen ja ominaisuuksien tutkimiseen ja käyttöönottoon.


Loppukaneettinan: älä tuhlaa aikaa kotisivukoneiden etsimiseen, älä tutki verkkosivualustoja ja älä tee omia kotisivujasi. Se on ajan ja rahan tuhlaamista, etkä tule saavuttamaan parasta lopputulosta. Sen sijaan, ole fiksu, ulkoista kotisivusi.


2. Kotisivun suunnittelu on helppoa, kannattavuus on vaikeaa


Suunnittelu on vasta alkua


Vuoden 2018 lopussa maailmassa oli 1,8 miljardia verkkosivua. Tarpeetonta mainita, että tämä luku on myös vauhdikkaassa kasvussa. Näin ollen meillä on tarpeeksi dataa jatkuvasti arvioimaan mitkä ovat parhaat kotisivukäytännöt eri liiketoimintojen, toimialojen ja markkinoiden tarpeisiin.


Sinun ei tarvitse etsiä ja löytää nettisivusuunnittelijaa kertomaan minkälaiset kotisivut tarvitset. Nettisivujesi tarvitsema suunnitelma (rakenne, värit, sisältö, sivut, ominaisuudet jne.) on nopea ensimmäinen vaihe päättää, mutta on myös jotain mikä kehittyy jatkuvasti. Asiakkaiden mieltymykset muuttuvat, markkinat muuttuvat, teknologia muuttuu ja näin ollen kotisivusi tulevat jatkuvasti muuttumaan.


Kuten alussa mainitsin, kotisivualustat ovat tulleet edullisemmiksi ja uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti hyödynnettäväksi jopa ilmaiseksi. Tämä tarkoittaa, että erilaiset kotisivujen ominaisuudet ovat helppoa, nopeaa ja edullista ottaa käyttöön.


Kotisivujesi suunnitteluun keskittyvän kumppanin sijaan tarvitset kumppanin, joka kertoo sinulle miten teet kotisivuistasi kannattavan osan liiketoimintaa. Se on vaikeampaa.


Hakukoneoptimointi, sisältö, verkkokauppa ja muita tarinoita


Esimerkiksi Google on jatkuva ilonpilaaja muuttaessaan algoritmiaan. Tämä tarkoittaa, että se miten potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut verkossa, muuttuu koko ajan. Tarvitset jonkun jatkuvasti optimoimaan kotisivujasi hakukoneita varten.


Asiakkaiden mieltymykset kuluttaa sisältöä myös muuttuvat jatkuvasti. Ensin he tykkäsivät pitkistä blogikirjoituksista, jonka jälkeen tarvitsivat hienoja brändifilmejä saamaan heidän huomiota ja nyt henkilökohtaiset itse kuvatut videot saavuttavat loistavia tuloksia. Mikä on oikea sisältö kotisivujesi eri sivuilla asiakaspolun eri vaiheissa muuttuu jatkuvasti. Tarvitset kumppanin joka auttaa sinua jatkuvasti optimoimaan parhaan sisällön sivuillesi.


Näitä esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka, mutta viimeisenä esimerkkinä tässä kirjoituksessa mainittakoon, että ennen oli hienoa laittaa yhteydenottolomake tai chätti kotisivuille, jotta asiakkaat pystyivät ilmaisemaan mielenkiintoa yhteydenottoa kohtaan.


Tänään, jopa B2B toimialat pystyvät helposti ja ilmaiseksi hyödyntämään verkkokaupparatkaisuja tai ainakin antaa heidän asiakkaidensa kalenteroida demo tai tapaaminen heille sopivana ajankohtana.


Kotisivusi voivat tehdä niin paljon enemmän kuin sisällyttää yhteystietosi ja edustaa brändiäsi digitaalisesti. Kotisivujesi tehtävä on tehdä liiketoiminnastasi kannattavampaa. Kotisivujesi pitää houkutella potentiaalisia asiakkaita, kouluttaa heitä, inspiroida heitä ja ennen kaikkea konvertoida heistä uusia asiakkaita.!


Samaan aikaan kotisivujesi pitää säästää sinulle aikaa ja rahaa. Voit löytää tapoja maksaa vähemmän enemmästä kun kyseessä on kotisivujesi optimointi.

Älä etsi kotisivuillesi tekijää, etsi liiketoimintakumppani joka on erikoistunut kotisivuihin.


Kuinka löytää ja valita kumppani


Joten missä potentiaalisen nettisivukumppanisi pitää olla hyvä? Nettisivubisneksessä, eikö? Joten etsi nettisivukumppaneita netistä. Analysoi heidän oma presenssi verkossa, heidän kotisivujen toteutus, heidän sisältö ja heidän tarjontansa sekä referenssit verrattuna liiketoimintasi tarpeisiin.


Etsi kotisivujen palveluntarjoajia jotka eivät ainoastaan tarjoa alustaa tai nettisivua, mutta jatkuvaa kumppanuutta vastaamaan ikuisesti kehittyviin kotisivujesi vaatimiin ja ansaitsemiin tarpeisiin. Tämän kumppanuuden näin ollen tulisi sisältää suunnittelua, ylläpitoa, sisältöä, hakukoneoptimointia, verkkokaupparatkaisuja (tarvitset sitä juuri tänään tai et), kehitystä ja ennen kaikkea liiketoimintasi ja toimialasi tarpeiden ymmärtämistä.


Mutta pidä varasi palveluntarjoajien kanssa, jotka keskittyvät vahvasti maksetun mainonnan, kuten Facebook, Instagram, Linkedin tai Youtube mainosten käyttöön. Maksetun mainonnan mahdollisuuksien hyödyntäminen on keskeistä onnistuneessa markkinointistrategiassa, mutta se voi myös nopeasti pilata kannattavuutesi tai jopa tuhota kassasi. Muista, että nopea kasvu ei ole kotisivujesi tavoite. Pitkäjänteinen kannattavuus on.


Voimmeko olla avuksi?


Olemme Ränchillä verrattain nuori kotisivuihin ja sisältöön keskittynyt kolmikko. Missiomme on auttaa yrityksiä parantamaan kannattavuutta ulkoistamalla kotisivut, automatisoimalla liiketoimintaa ja lisäämällä myyntiä. Tarjoamme tuotantomallin kotisivujen nopealle julkaisulle ja olemme keskittyneet kumppanimalliin jossa tarjoamme yrityksille parhaat työkalut heidän asiakkaidensa parhaaseen palveluun.


Tarjoamme lisäksi sisältöpalveluja maksimoimaan yrityksesi viestinnän hyödyt. Sisältöpalveluihimme kuuluu digitaalisiin kanaviin optimoitu teksti, laadukkaat kuvat ja selkeät videot. Sisältömme loistavat kotisivujesi lisäksi eri sosiaalisen median kanavista Linkedinistä Youtubeen.


Jos haluat keskustella miten läpinäkyvä hinnoittelumme yhdessä prosessoidun kumppanuusmallimme kanssa voi auttaa yritystäsi ei ainoastaan lopettamaan kotisivuistasi huolehtimisen, mutta myös maksimoimaan kotisivujesi kannattavuuden, niin sovi kanssamme tapaaminen. Toivottavasti saamme olla yrityksellesi nyt ja tulevaisuudessa kumppani parantamaan liiketoimintasi kannattavuutta kotisivujesi avulla.

1 katselukerta

© 2020 Ränch. Tyylikästä ja merkityksellistä markkinointia.