Kuinka kirjoittaa hyvä blogi kotisivuillesi?

Trendit tulee ja menee, mutta hyvälle tekstisisällölle on aina paikka arvon välittämisessä asiakkaille. Tässä yrityksille hyviä blogeja varten ultimaattinen blogi-opas.


Verkkosivuille enemmän tai vähemmän järjestelmällisesti kirjoitettua tekstisisältöä, eli bloggauksia, eli weblogeja, alkoi ilmestymään räjähdysmäisesti 90 luvulla. Aluksi blogit olivat henkilökohtaisia päiväkirjoja, mutta ovat myöhemmin vahvistaneet asemansa lähes kaikkien toimialojen, brändityyppien, yrityskokojen ja markkinoiden markkinointistrategiassa.


Tähän on monta syytä, joista tärkeimmät ja edelleen relevantit ovat:


Miksi bloggaus on keskeinen osa lähes jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa?

1. SEO

Hakukoneet kuten Google (ainakin toistaiseksi) hakevat ja arvioivat sivuja niiden sisältämän tekstin perusteella. Näin mitä useampaa liiketoimintaasi liittyvää asiaa voit käsitellä syvällisesti tekstillä sivuillasi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada sivusi nostettua hakukoneiden kärkeen kun ihmiset etsivät liiketoimintaasi liittyvää tietoa verkosta.

2. Brändäys

Blogien avulla yritykset pystyvät tarkasti profiloimaan itseään. Se mistä yritys kirjoittaa, millä äänensävyllä, kuinka yksityiskohtaisesti, kuinka pitkästi, kuinka usein, millä kielellä, kenen toimesta, anonyymisti vai omalla nimellä ymv. seikkojen kautta yrityksellä on täysi kontrolli rakentaa brändiään verkkoon.

3. Asiakaspalvelu

Blogi on loistava keino automatisoida asiakaspalvelua. Blogissa yritys voi käsitellä loputtomasti asiakkaiden yleisiä ja harvinaisia haaveita, haasteita, ratkaisuja, kokemuksia ja muutoksia. Blogista puolestaan asiakkaat voivat käydä lukemassa heille sopivana ajankohtana heille sopivassa paikassa heille sopivalla vauhdilla miten yrityksesi ja palvelusi voisivat heitä paremmin palvella. Kerran kun blogi on livenä sivuillasi, niin se palvelee tiedonjanoisia siellä 247 maailman loppuun asti.

Bloggauksen vaikeus

Vaikka bloggaaminen tarjoaa yritykselle mm. näitä edellä mainittuja suuria, ja suhteellisen edullisia (alkaen oma käytetty aika blogien kirjoittamiseen) kilpailuetuja, niin bloggaaminen on silti vuosi toisen jälkeen monen yrityksen markkinoinnin suurimpia kompastuskiviä. Blogeja pystytetään verkkoon, blogiaiheita valitaan, julkaisukalenteri luodaan ja ensimmäinen bloggaus kirjoitetaan suurella innolla ja tunteella...ja siihen se monella loppuu.

Miksi?

Tähän on pääsääntöisesti kaksi syytä:

1. Blogeja ei tehdä tarpeeksi yksinkertaisesti

Käyn tätä kohta tarkemmin läpi, mutta monet suuret blogisuunnitelmat sisältävät maailmaa valloittavia syvällisiä kirjoituksia, joita julkaistaan kuukausittain tai jopa viikottain. Jos yritykselläsi ei ole resursseja dedikoituneeseen bloggaajaan tai bloggauksen ulkoistamiseen, niin blogin pitäminen äärimmäisen yksinkertaisena on avain onneen.

2. Blogeilta odotetaan välittömiä tuloksia

Monet yritykset julkaiset ensimmäisen suuren bloginsa jota ollaan rakennettu ja hiottu rakkaudella ja vahvalla visiolla, ja ovat pettyneitä kun seuraavana päivänä ei tipu tilauksia sähköpostiin. Yrityksessä petytään, blogit kirotaan helvettiin ja blogisuunnitelma heitetään roskikseen. Kuulostaako tutulta? Fakta kuitenkin on, että yksittäinen blogikirjoitus vaatii keskimäärin kuusi kuukautta, jotta se on vahvistunut hakukoneiden silmissä tarpeeksi, jotta he nostavat sisältöäsi hakutuloksiensa kärkeen. Bloggaaminen on siis pitkäjänteistä hommaa.

No kuinka hyvä blogi sitten kirjoitetaan?

Kuten niin monet asiat, myös bloggaus on ihanan helppoa (ja kyllä, jopa hauskaa), kun sen paloittelee pienempiin osiin joista hyvä blogin kokonaisuus muodostuu.

Tässä hyvän blogin elementit toimintajärjestyksessä:

1. Mieti kenelle tarkalleen blogia kirjoitat

Jos olet kiireessä, niin oikeastaan voit lopettaa tämän kirjoituksen lukemisen tähän, sillä tämä kohta on onnistuneen blogin tärkein tekijä.

Onnistunut blogi muodostuu ennen kaikkea siitä, että kirjoitat blogisi tarkkaan jollekin, jonka ongelmaa tai haavetta yrityksesi palvelu tai tuote ratkaisee. Asiakkaillasi on varmasti paljon mielenkiintoisia ongelmia tai haaveita, mutta valitse blogillesi teema, joka on suoraan sidottuna yrityksesi palveluihin tai tuotteisiin. Toisin sanoen kirjoita ongelmista ja haaveista, joiden kanssa yrityksesi voi olla (muita yrityksiä paremmin) avuksi.

Tarkkaan on hyvä tarkentava termi kohdettasi miettiessä. Tarkka kohdeyleisö ei ole kaikki muodista kiinnostuneet, tai kaikki yrittäjät, tai kaikki espoolaiset. Tarkka kohderyhmä on yksi tietty henkilö jolla tiedät tietyn ongelman tai haaveen olevan, jota blogisi käsittelee. Tämä on tärkeää sillä näin saat blogisi tuntumaan henkilökohtaiselta, joka on avain siihen, että lukija jaksaa lukea blogiasi.

Tarkka kohderyhmä on yksi tietty henkilö jolla tiedät tietyn ongelman tai haaveen olevan

On nimittäin hyvin todennäköistä, että muillakin ihmisillä on sama ongelma tai haave, kuin sillä ihmisellä jolle blogiasi kirjoitat. Näin blogisi tulee koskettamaan suurempaa yleisöä, mutta miettien henkilötarkan kohdeyleisön varmistat että a) blogisi käsittelee oikeaa olemassa olevaa ongelmaa tai haavetta ja b) blogisi tuntuu henkilökohtaiselta.

Sama oppi ei päde ainoastaan blogeihin, vaan kaikkeen luomaamme sisältöön. Tästä hyvä esimerkki maailmalta on Tim Ferriksen bestseller "The 4-Hour Work Week" jonka hän alunperin kirjoitti kahdelle ystävälleen.

2. Kasaa aineisto

Aineiston kasaamisessa moni yritys onnistuu usein kadottamaan bloggauksen punaisen langan. Ellei blogisi teema ole uusien mahdollisuuksien ja innovaatioiden käsitteleminen, joita täytyy tutkia syvemmin, niin blogisi aineiston tulisi koostua yrityksesi kilpailueduista, eli aiheista jotka ovat teille kaikkein tutuimpia.

Aineiston kasaamisen tulisi siis olla hyvin nopea prosessi. Kun kohta #1 on määritelty, eli tiedät ketä asiakastasi autat ratkaisemaan ongelman jonka yrityksesi voi ratkaista, niin kohdassa #2 keräät tiedon jonka asiakas vaatii, jotta hän voi ongelmansa ratkaista.

Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa tälle ongelmalle oleellisten kohtien erottamista tuote- tai palveluesitteistä, omilta työntekijöiltä (tai itseltäsi) kommenttien pyytämistä ja muiden asiakkaiden kokemuksien keräämistä.

3. Jäsentele sisältö: sankari - ongelma - ratkaisu - lopputulos

Kun aineisto on tehokkaasti kasattu, niin se tulee jäsennellä asiakastasi kiinnostavaan muotoon.

Blogin aloittaminen usein tuntuu kaikkein tukalimmalta, mutta helposti myös blogia kirjoittaessa tarina alkaa rönsyilemään ja punainen lanka katoaa. Sekava blogi on varma tapa saada asiakas etsimään tietoa ongelmansa ratkaisuun kilpailijoiltasi.

Sekä blogin aloittamista, että sen onnistunutta kirjoittamista helpottaa, kun blogin jakaa selkeisiin osiin. Jakomme perustuu ikivanhaan tarinan kaareen, joka on tuhansia vuosia todettu toimivaksi malliksi:

1. herättämään kiinnostusta

2. vangitsemaan huomiota

3. inspiroitumaan

4. tarttumaan toimeen.

Eli heti blogimme alussa herätämme asiakkaasi kiinnostuksen kertomalla tarinan sankarista, eli asiakkaastasi. Tässä tärkeää on muistaa, että sinä et kiinnosta asiakastasi. Asiakastasi kiinnostaa hän itse. Häntä kiinnostaa hänen omat ongelmansa. Aivan kuten sinuakin kiinnostaa sinun omat ongelmasi.

Tärkeää on muistaa, että sinä et kiinnosta asiakastasi. Asiakastasi kiinnostaa hän itse.

Näin aloitamme blogin puhumalla asiakkaastasi. Tämä on myös hyvä tapa filtteröidä pois kaikki, ketä blogimme ei koske. Sinäkään et varmasti haluaisi, että aikaasi tuhlattaisiin sisällöillä jotka eivät koske sinua.

Seuraavaksi vangitsemme blogisi lukijan huomion käsittelemällä ongelmaa joka hänellä on. Tässä vaiheessa on hyvä, ja meille kaikille vaikea muistaa, ettei vieläkään ole tarkoitus puhua yrityksestäsi tai sen upeista palveluista.

Kun asiakas ja hänen ongelmansa on esitelty, pääsemme vihdoin puhumaan meistä! Jes! Seuraavaksi inspiroimme asiakasta paljastamalla hänelle, että meiltäpä sattuukin löytymään hänelle täydellinen ratkaisu. Miten kätevää!

Moni hyvin alkanut blogi loppuu tähän, mutta on äärimmäisen tärkeää muistaa myös lopuksi maalata kuva, miten asiakkaasi elämä tulee muuttumaan (paremmaksi) kun hän lähtee yrityksesi matkaan. Säästääkö hän avullasi aikaa, jotta voi olla enemmän perheensä parissa) Tienaako hän enemmän rahaa, jotta voi vihdoin jatkaa yrityksensä laajentamista? Saako hän vihdoin asian kodissaan tai itsessään kohdilleen, jotta hänen vaimonsa olisi hänestä taas ylpeä? Maalaamalla kuvan tulevaisuudesta saamme asiakkaamme tarttumaan toimeen.

4. Lisää loppuun kehote

Pelkkä paremman tulevaisuuden maalaaminen ei kuitenkaan riitä. Siinä moni meistä jää hymyillen haaveilemaan, mutta unohdamme samalla ottaa yrityksesi palvelut käyttöön.

Tämän takia muista lisätä blogisi loppuun selkeä kehote, englanninkielellä tunnettu CTA (Call-To-Action). Mitä siis haluat että asiakkaasi tekee, jotta hän voi ratkaista ongelmansa yrityksesi avulla? Pitääkö hänen soittaa sinulle, tulla liikkeeseenne, sopia tapaaminen verkossa tai tilata tuote verkkokaupasta?

5. Optimoi hakukoneille

Kuten tämän oppaan alussa mainitsimme, yksi blogien suurimmista eduista on auttaa potentiaalisia asiakkaitasi löytämään yrityksesi hakukoneiden kuten Googlen kautta.

Hakukoneoptimoinnista saa rakennettua erittäin syvällistä tiedettä, ja hakukoneiden muuttuessa, sivujesi hakukoneoptimointi ei myöskään ole ikinä valmis. Kotisivupalvelujan tarjoavat yritykset, kuten me Ränchillä tarjoamme yrityksille syventävää hakukoneoptimointia, jotta sivusi saavat maximaaliset tulokset.

Itse kirjoitettujen blogien hakukoneoptimoimiseen on kuitenkin muutama hyvä perus vinkki, jotka muistamalla blogisi tulevat pärjäämään Googlessa.

Seuraavat kohdat toteutetaan eri tavoilla eri verkkosivutyökaluilla. Käytämme Ränchillä Wix -verkkosivualustaa sivujen rakentamiseen ja hallinnointiin, jossa kirjoittaja pystyy helposti itse optimoimaan näitä kohtia.

1. Valitse muutama luonnollinen avainsana

Valitse yksi tai kaksi keskeistä avainsanaa ja lausetta, joilla ihmiset voisivat hakea ratkaisua ongelmaansa. Älä yritä änkeä blogiasi täyteen robottimaisilla synonyymeillä ja toistolla. Sen sijaan pidä tekstisi luonnollisena ja keskity korostamaan sanoja ja lauseita, joita kokisit asiakkaidesi käyttävän.

2. Sijoita avainsanat strategisille paikoille

Avainsanat tulevat kirjoituksessasi luonnollisesti esille, mutta muutama paikka blogissasi on hyvä huomioida avainsanojen nostolle. Ne ovat:

- Otsikko

- URL eli verkko-osoite

- Kuvausteksti

Tärkeintä Googlelle vuonna 2020 on, että heidän hakukonetta käyttävät ihmiset löytävät etsimänsä, ja sen pohjalta he arvioivat sivuasi. Kun mietit blogisi otsikkoa, URL:ia tai kuvaustekstiä (tunnetaan myös snippettinä), niin älä mieti Googlea tai varsinkaan koneita, vaan mieti mikä otsikko, osoite ja kuvaus auttaa asiakastasi valitsemaan kirjoituksesi ja hyötymään siitä.

3. Lisää kuville ja videoille kuvaustekstit

Google panostaa jatkuvasti enemmän kuvia ja videoita sisältävien sivujen nostoon hakutuloksissa. Eli blogillasi on mahdollisuus pärjäät hyvin Googlessa jos käytät paljon kuvia ja videoita.

Google ei kuitenkaan (ainakaan vielä) täysin osaa lukea kuvia tai kuunnella videoita. Näin kuville ja videoille tulee syöttää kuvaustekstit ja omat avainsanat, jotka kertovat Googlelle mitä ne sisältävät.

4. Linkkaa omalle sivullesi ja tarkista linkkien toimivuus

Monet potentiaaliset asiakkaat saavat ensimmäisen kokemuksen kotisivuistasi tai verkkokaupastasi blogikirjoituksesi kautta. Näin tee heille helpoksi löytää muut heitä palvelevat mahdollisuudet sivuiltasi linkkaamalla heidät ns. sisäisillä linkeillä.

On kuitenkin todella ärsyttävää sivustosi vierailijalle, ja näin ollen Googlelle, jos linkkisi ei toimi. Pidä siis huoli tuplatarkistamalla että linkit ja niiden kautta käyttökokemus ovat kunnossa.

6. Valitse osuva otsikko

Edellisessä kohdassa puhuttiinkin, että otsikon muokkaaminen hakukoneoptimointia varten on tärkeää.

Älä kuitenkaan mieti otsikkoasi puhtaasti avainsanojen kautta, vaan muokkaa siitä myös kiinnostava. Tarkoitus ei ole otsikoida blogejasi naurettavilla klikki-syöteillä (esim. "Et varmasti usko tätä yhtä yllättävää asiaa josta tämä blogi kertoo").

Tarkoitus on saada kohderyhmäsi mielenkiinto heräämään ja antaa heille esimakua ongelmasi ratkaisusta. Hyvä esimerkki rakenne otsikolle on kysymysmuodossa kenelle-mitä-miten. Esim. "Kuinka yrittäjät voivat parantaa tulosta bloggaamisella?" olisi meille Ränchillä sopiva blogin otsikko.

7. Liitä uniikki ja laadukas kuva tai video.

Perus juttuja. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Jolloin yksi sekunti videota on arvoltaan yli 25 000 sanaa.

Kuvien ja videoiden käyttäminen auttaa saamaan eri kanavissa kohderyhmäsi huomion, hyvä kuva tai video avaa tai jopa syventää blogisi sisältöä. Kuvilla ja videoilla pystyt tuomaan brändisi fiilistä vahvemmin osaksi blogiasi, ja näin vaikuttamaan tunteellisellakin tasolla lukijaan.

Hyvä kuva tai video ei kuitenkaan ole kahta asiaa. Se ei ole 1. huonolaatuinen (esim. pikselöitynyt, väreiltään epätasapainoinen tai huonosti rajattu), eikä se ole 2. ilmainen stokki jota joka toinen blogi on jo tylsästi käyttänyt (esim. kuva mukista jossa lukee Hustle).

Hyvä kuva on laadukas ja uniikki. Laadukas ei tarkoita, että yrityksesi tulee palkata kuvaaja ottamaan jokaiselle blogitekstille omaa kuvaa tai videota. Laadukas tarkoittaa, että se on selkeä ja näyttää silmääsi hyvältä. Uniikki voi olla vaikka kuvaa tai videota henkilöstöstäsi, asiakkaistasi, toimitiloistasi mutta myös stokista jokin kuva tai video jota ihan kaikki muut eivät ole vielä käyttäneet.

Tarjoamme edullisesti Ränchillä kuvauspalvelua ja koulutusta, ja stokkipankiksi suosittelemme Wixin stokkipankkia.

8. Tarkista tai jopa tarkistuta kirjoitus

Nyt kun kirjoituksesi on valmis ja sille on vielä valikoitunut hieno kuva tai videokin, niin malta silti vielä hetki ennen julkaisua.

Lue blogisi kertaalleen vielä läpi, mutta jos mahdollista niin vielä parempi jos joku muu voi sen oikolukea puolestasi.

Kukaan ei tykkää kirjoitusvirheistä tai epäselvistä lauseista, joten maximoi asiakaskokemus huomioimalla myös blogikirjoituksesi yksityiskohdat. Blogisi on keskeinen osa yrityksesi brändäystä, joten anna yrityksesi edustaman laadun näkyä myös blogissasi.

9. Julkaise ja jaa

Lopulta pääset painamaan Julkaise (tai Publish) nappia! Jee! Onneksi olkoon! Blogisi löytyy nyt livenä verkkosivuiltasi tai verkkokaupastasi.

Maltti on kuitenkin valttia joten älä pety jos seuraavana päivänä hieno bloggauksesi ei tuota satoja uusia tilauksia. Blogien kauneus on, että ne palvelevat asiakastasi juuri silloin kun blogin aihe on heille ajankohtainen. Ehkä vuoden, tai viiden vuoden päästä jollain on se ongelma jonka ratkaisua blogisi käsittelee, ja silloin he löytävät blogisi kautta yrityksesi.

Muista myös hyödyntää sosiaalinen media. Jaa bloggauksesi kaikissa kanavissasi, ja kehota seuraajiasi myös jakamaan sitä. Verkosta löytyy loputtomasti upeaa sisältöä jota kukaan ei koskaan löydä, koska kukaan ei koskaan jaa sitä. Älä ole yksi niistä!

10. Toista

Sitten ei kun uudestaan hommiin!

Kysy asiakkailtasi ja some-seuraajiltasi mitä mieltä he olivat blogistasi. Kokeile jotain erilaista, kysy uudelleen ja vertaa tuloksia.

Kirjoita vastaus johonkin toiseen asiakkaasi kysymykseen. Seuraa Google Search Consolella miten blogisi pärjää Googlessa, Google Analytiikalla miten ihmiset blogiasi lukevat (näissä asioissa myös me Ränchillä ollaan avuksi).

Tee suunnitelma, muta pidä se yksinkertaisena. Julkaise blogia aluksi vaikka joka toinen kuukausi. Sitoudu puoleksi vuodeksi, sen jälkeen jos onnistuit, kiristä tahtia.

Parhaiten oppii kokeilemalla, ja blogi on ihanan riskitön tapa epäonnistua mahtavasti 👊

Missä blogia on hyvä julkaista?

Nyt kun olet oppinut täydellisen blogin luomisen, niin on hyvä hetkiä katsoa missä sitä blogia on hyvä tehdä ja julkaista.

Vaihtoehtoja tällä digitaalisen yltäkylläisyyden aikakaudella on tietysti paljon.

Emme tässä blogissa poikkea liikaa teemasta, eli en ala nyt vertamaan eri bloggaus alustoja keskenään. Tässä kuitenkin listattuna muutama hyväksi havaitsemamme.

1. Wix

Tätä me käytämme Ränchillä, ja olemme Wixin Expert -kumppani.

Wix tarjoaa ilmaisen alustan bloggaamiselle. Yksi syy miksi tykkäämme niin paljon Wixistä on, että sama ilmainen blogi taipuu myöhemmin vaikka globaaliksi verkkokaupaksi tai asiakasportaaliksi. Tyylistä ja ominaisuuksista tinkimättä.

2. WordPress

Wordpress.com on maailman suosituimman verkkosivualustan, WordPressin ilmainen selainpohjainen ja WordPressin hallitsema alusta tarkoitettu nimenomaan kevyille blogeille.


3. Blogger

Googlen tarjoama, myös ilmainen Blogger on loistava blogi, jos tarpeesi on pelkkä bloggaus ja haluat aloittaa minuutissa.


Miten aloittaa?

No nyt on bloggauksen salaisuudet avattu, hyvät paikat blogata listattu ja olemme intoa täynnä palvelemaan asiakkaitamme kirjoitetun verkkosisällön muodossa.

No miten sitä sitten pääsee siis vauhtiin?

No polkuja on kaksi.

Valitse yllä olevalta listalta jokin bloggaus-alusta (suosittelemme Wixiä) ja aloita omatoiminen bloggaus.

Toinen vaihtoehto on jatkaa keskittymistä omaan ydinosaamiseesi, eli asiakkaidesi palveluun, ja jättää verkkosivuston ja bloggauksen rakentaminen oikeaoppisesti yritykselle, jonka ydinosaamista puolestaan se on.

Me olemme Ränchillä semmoinen verkkosivuja, verkkokauppoja ja tulosta parantavia blogeja rakentava yritys.

Jos haluat keskustella miten bloggaus voisi olla yrityksesi liiketoiminnalle avuksi, niin ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan asiasta tarkemmin.

Joonas Kylliäinen

joonas@ranchmarkkinointi.fi

0404564880

4 katselukertaa

© 2020 Ränch. Tyylikästä ja merkityksellistä markkinointia.